Matalan kynnyksen kyyti

Perjantai 24.1.2014 - Kati


Oulun kaupunki piti vastikään vaunukansaa jännityksessä pohtiessaan, tulisiko lastenvaunujen kanssa matkustavien bussikyydit pitää edelleen maksuttomina. Hyvä, että päätettiin pitää. Kysymystä ei nimittäin pidä tarkastella pelkästään taloudelliselta kantilta.

Imeväisikäisen kanssa on helppo matkustaa bussilla. Ei muuta kuin vauva vaunukoppaan, kassi aisaan ja menoksi. Natiainen saa rauhassa vetää unta palloonsa, vaikka maisemat vaihtuvat ja ihmiset ruuhkabussissa ärsyyntyvät. 

Bussikyydit olivat vauvojen vanhemmille matalan kynnyksen matkustamista jo ennen kuin matalalattiabusseja oli edes olemassa! Paljon hankalampaa on lähteä vauvan kanssa liikenteeseen henkilöautolla (jota monella ei edes ole), säätää turvakaukaloiden ja päiväunirytmien kanssa ja taitella vaunuja auton tavaratilaan.

Siinä ihmisten jurotusta ja putkikatseista kiirehtimistä katsellessa äitikin muistaa, että on elämää myös kodin seinien ulkopuolella. Bussireissu vauvan kanssa on silmiä avaava virkistysmatka, jonka merkitystä ei missään nimessä pidä väheksyä. Maksuton maisemanvaihto kuuluu totisesti jokaisen pienen lapsen äidin perusoikeuksiin.

Taaperolle bussimatka on elämys. Oo, me mennään tänään bussilla mummin luo! Matalassa vaunuosassa, omissa rattaissa istuminen on so last season. Mahtavinta on päästä istumaan oikeaan penkkiin, ikkunan viereen. Korkealta näkee paljon, paljon enemmän. Parasta on, jos eväänä on maissinaksuja ja riisikakkuja (mutta ei pillimehua, sillä vain pitkänmatkan busseissa on vessat). Ollaan vähän kuin retkellä.

Joukkoliikenteen budjetista leikattiin miljoona euroa tältä vuodelta. Kehitystä vastaan on turha taistella: kustannukset nousevat ja yksityisautoilu jyrää joukkoliikenteen, vaikka toisin toivoisi. Kärrykansan maksuttomilla bussikyydeillä on mielestäni myös kasvatuksellinen tehtävä: joukkoliikenteen käytölle ei soisi olevan alaikärajaa. Kun bussikyydit ovat lapselle rutiinia, kynnys nousta linja-autoon myöhemmällä iällä pysyy toivon mukaan matalana sekin.

Julkaistu Sanomalehti Kalevan Moottori-sivulla 24.1.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini